Te druk? Ga mediteren!

Geen tijd, onrust in je hoofd, druk, druk, druk: als er een nieuw normaal is waar je niet aan wil wennen is dat het wel. Al die drukte is een trend die zich de afgelopen decennia steeds verder doorzet, met als gevolg stress, burn-out en het gevoel dat je niet toekomt aan wezenlijke dingen: je lief, zelfzorg, een moment om op adem te komen.  Al jaren ben ik druk bezig om mijn leven in te richten op een manier die werkt voor mij. Hoewel ik graag druk in de weer ben met dingen, wil ik niet het gevoel hebben dat ik het druk heb. Oke, zoeken naar wat werkt, maar al snel verzandt je in dagelijkse verplichtingen. Tot afgelopen zomer een andere plicht riep: de plicht die ik aan mijzelf heb. Ik wilde nu toch echt de tijd maken voor al die dingen die ik belangrijk vind, maar hoe dan? Het leuke is dat ik maar voor één ding tijd vrijmaak en dat ik daardoor ook tijd heb voor al die andere dingen. Het tovermiddel? Dat is voor mij mediteren!

Ik mediteer nu elke dag één of twee keer tien minuten. Mijn dagen beginnen dus met een moment bewust niks in mijn hoofd. Dat is echt andere koek dan de afgelopen jaren. Al heel lang mediteer ik af en toe en dat is fijn, maar echt niet te vergelijken met de kracht van een dagelijks zen momentje (of twee). Een paar maanden geleden besloot ik: ik ga ervoor! Bijna direct merkte ik het effect. Ik heb veel meer focus en rust in mijn hoofd. Hoe dan? Omdat je door meditatie afstand leert nemen van je gedachten.

Stoppen met denken

Een gemiddeld mens heeft per dag 50.000 gedachten. Dat zijn er bijna 35 per seconde (wederom: hoe dan?). Denken is als een sneeuwbal. Je hoeft maar één gedachte te hebben of er volgt een vloedgolf aan andere gedachten die je er logisch of associatief bijhaalt. Voor je het weet, zit je verstrikt in al die gedachten. En een groot deel van al die gedachten halen de focus af van de dingen waar jij echt mee bezig wil zijn.

Ik mediteer nu meestal volgens zenmeditatie. Dat is (even kort door de bocht) met je volle aandacht bij je ademhaling zijn en elke uitademing tellen. In – 1 – in – 2 etc. Als je intussen met je gedachten bent afgedwaald en je wordt je daar bewust van, begin je weer bij 1. Dus zo zit ik daar dan: in – 1 – denkdenkdenkdenk – in – 1 – denkdenkdenkdenk – in – 1. Op die momenten moet ik enorm om mezelf lachen. Mediteren geeft me niet alleen focus, maar ook een fijne combi van relativering en zelfspot.

Dat is maar goed ook, want lachen is beter dan verbeten proberen niet te denken. Als je zegt: niet aan een roze olifant denken, dan denk je uiteraard aan een roze olifant. Als je zegt: niet denken, dan begint je hoofd gedachten af te vuren. Want ja, dat hoofd van ons is nou eenmaal gemaakt om te denken. En dat is ook helemaal niet erg. Met mijn denkhoofd ben ik een heel eind gekomen in het leven en ik heb er nog steeds veel plezier van. Maar ik vind het ook fijn dat ik nu niet meer elke gedachte hoef aan te gaan. Een gedachte kan opkomen, zonder dat ik daar iets mee hoef te doen, zonder dat ik mij daardoor laat afleiden. Ik merk het op en verder niets. Net zoals ik kan horen dat er buiten een auto voorbij rijdt zonder dat ik daar iets mee hoef.

 

Mediteren kun je leren

Ik had dus niet echt een vliegende start met mediteren. Eerst deed ik het met tussenpozen van een paar weken, maanden of jaren. Daarna kon ik niet verder dan 1 tellen (verplicht terug naar Graaf Tel). Maar na een paar weken op mijn meditatiekussen kom ik al een stuk verder! Soms lukt het zelfs tot 10 te tellen. Dat is het hoogst haalbare in zenmeditatie, want daarna begin je sowieso weer bij 1. Geen garanties hoor. Soms ben je gewoon afgeleid en doe je je best en kom je niet verder dan (of niet eens in de buurt van) 1. Dat is ook oké. Dan weet ik in elk geval hoe de vlag erbij hangt.

 

Wat je aandacht geeft groeit

Mijn meditatie oogst is groot: ik heb meer rust in mijn hoofd, het leven ziet er een stuk zonniger uit, ik laat me niet meer zo snel uit het veld slaan door nieuws of coronamaatregelen, ik heb focus. Juist door die focus, door gedachten niet op te hoeven pakken, leer ik vooral dat wat ik aandacht geef groeit. Mijn aandacht sijpelt niet op de automatische piloot weg, ik leer het te sturen, ik leer te laten groeien wat voor mij van waarde is. Daarmee is meditatie voor mij een krachtige tool om te manifesteren.

Als ACT coach help ik mensen te leven en handelen vanuit hun eigen waarden. Mindfulness staat daarbij altijd hoog op de agenda, omdat het je leert in het hier en nu te zijn en te handelen, niet op de autimatische piloot, maar vanuit jouw kern. Zo werk je aan een waardevol en gelukkiger leven. En ik kan je alleen maar aanbevelen meditatie daarbij gretig in te zetten.

 

3 tips om te mediteren

Wil jij ook rust en focus, maar weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen? Dan help ik je graag op weg met drie tips.

  1. Om 10 tot 20 minuten per dag vrij te maken was mijn grote geheim: minder op mijn telefoon pielen. Mocht dat meer zelfbeheersing vragen dan waar je over beschikt (een mij welbekend probleem), dan biedt je telefoon daar zelf de oplossing voor. Ik heb op mijn telefoon namelijk een liemiet per app ingesteld. Ik mag maar een half uur per dag op insta, op facebook, op linkedin, op pinterest, op wordfeud et cetera. Daarna sluit het appje af. Dat scheelt me toch een hoop tijd! En toch heb ik het gevoel dat ik niks hoef te missen. Ook met een minder rigoureus quotum kun je makkelijk 10 minuten per dag vrijmaken.
  2. Wat ook helpt is een vast moment kiezen. Ik mediteer in de ochtend, direct voor of na mijn ontbijt. Mijn meditatiemoment en mijn ontbijt wil ik echt niet missen, dus daar begin ik mee. Evengoed kan het ook heel lekker zijn om te mediteren tussen de middag of ’s avonds als afsluiting van de dag. Net wat voor jou haalbaar is.
  3. Vind je het lastig om door je meditatie heen te komen, gebruik dan een app om te mediteren. Ik vind zelf Headspace heel fijn en gebruik zelf nu meestal de timer van zen.nl.

Heel veel succes met jouw meditatie avontuur. Vergeet vooral niet om plezier te hebben. Het hoeft allemaal niet in één keer perfect. Daar is het leven – en meditatie al helemaal – niet voor bedoeld. 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.